|
fa-IRen-US
X
Confederation News
ردپای نفت در رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد
Anonym
/ Categories: News, General News

ردپای نفت در رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد

Article Id :16111498
پای نفت این بار به آمار رشد اقتصادی باز شد.فعالان اقتصادی می‌گویند که نیمی از رشد محقق شده ۴.۴درصدی مدیون نفت بوده و البته تا همین جا تحقق آن هم،چیزی شبیه معجزه است تا واقعیت ملموس اقتصادی.

به گزارش خبرنگار مهر، اعداد و ارقام رشد اقتصادی که دو روز قبل از سوی رئیس‌جمهور اعلام شد، بسیاری را به شگفتی واداشت. برخی  از رقم رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد ایران متحیر شدند و برخی دیگر چرتکه به دست، به دنبال روشی بودند که بتوانند اعداد و ارقام را آنالیز کرده و به عددی که رئیس دولت اعلام کرده، برسند. در این میان بازار بحث و جدل‌ها نسبت به اعداد اعلام شده برای رشد اقتصادی و صنعتی کشور، داغ بود. برخی می‌گویند که این اعداد و ارقام چیزی شبیه معجزه است و برخی دیگر، ردپای رونق فروش نفت ایران در بازارهای جهانی را علت اصلی می‌دانند. البته برخی دیگر هم، اصل این عدد و رقم را زیر سوال می‌برند و اعتقادی به آن ندارند.

کشیده شدن پای نفت به آمار رشد اقتصادی در شرایطی است که به نظر می‌رسد باز هم اقتصاد تنیده به نفت، علیرغم تمام تاکیداتی که بر اجرای سیاست‌های اقتصاد غیرنفتی و حتی ابلاغیه اقتصاد مقاومتی مبنی بر کاهش وابستگی به طلای سیاه شده است، مانور خود را آغاز کرده و به زودی همه را مسحور خود خواهد کرد. حتی ردپای فرآورده‌های نفتی و گازی خام را در رونق صادرات ایران در تیرماه هم می‌توان دید. همان جایی که صادرات گاز طبیعی وارد آمار صادرات غیرنفتی شده و رشد را به جای  ۱۱ درصدمنفی، ۳۸.۵ درصد مثبت نشان می‌دهد؛ موضوعی که  فقط یک نهاد غیردولتی یعنی مرکز بررسی‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به آن پرداخت و البته با انتقاد دولت همراه شد.

اکنون اقتصاد ایران، خواسته یا ناخواسته، رشدی ۴.۴ درصدی را یدک می‌کشد. رشدی که بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند که  منجر به خروج اقتصاد از رکود نشده و اگر هم به صحت این عدد اعتماد کنیم، قطعا ناشی از رشدی نامتوازن بوده است. فعالان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح ابعاد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی و رشد صنعتی ۸.۸ درصدی اعلام شده از سوی دولت پرداخته‌اند.
6724 Rate this article:
No rating
تاریخ انتشار خبر : 11/13/2016 4:28:00 PM

Leave a comment

Name:
Email:
Comment:
Add comment

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Contact Us

  • *
  • *

About Us

Get in touch

  • Tehran , Taleqani St
  • Postal code 4671-15875
  • Phone: 021 88 34 68 30 - 33
  • confederationsaderat@gmail.com
  • Fax: 021 88 34 65 09