|
fa-IRen-US
X
Confederation News
فکوری

استراتژی منسجمی برای صادرات فناوری اطلاعات تدوین شود

Article Id :17062463

به گزارش روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، اولین جلسهٔ میز صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات با حضور ریاست کل سازمان توسعه تجارت، اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران، اتحادیهٔ تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران، فدراسیون ICT ایران، نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز پژوهش‌های مجلس و جمعی از صاحب‌نظران و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی این حوزه در سازمان توسعه تجارت تشکیل شد.

محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون ICT اتاق ایران در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در کمیسیون در راستای پایش مستمر فضای کسب‌وکار فاوای کشور، به اهمیت تبیین آیین‌نامهٔ صادرات نرم‌افزار اشاره و اجرایی شدن آن را زمینه‌ساز ایجاد شفافیت در آمار صادرات ICT دانست.  

در این جلسه عبدالرضا نوروزی نائب رئیس کمیسیون با اشاره به مشکلات قانونی مخل فضای صادرات فاوا، از دست رفتن فرصت طلایی هفت‌ساله در صادرات محصولات حامل محتوا باوجود قدرت بالای رقابت قیمتی، نتیجهٔ بوروکراسی سنگین اداری دانست.  

در ادامه مجتبی خسروتاج پس از تبیین بازنگری و تغییرات در ساختار سازمان توسعه تجارت ایران افزود: تشکیل میزهای خدمات با توجه به ساختار جدید سازمان توسعه تجارت ایران در جهت تجمیع و تمرکز فعالیت‌های هر شاخهٔ صادراتی و به‌خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تهیهٔ نقشهٔ راه و ساماندهی نظام آماری و جمع‌آوری آمار صادرات فاوا است.  

وی در ادامه اظهار داشت: رویکردها به بخش فناوری، امیدوارانه است، بنابراین، باید با شناخت مخاطبین، موانع و بازار هدف، آیندهٔ کشور را به سمت برنامه‌ریزی برای صادرات این صنعت سوق دهیم.  

خسروتاج ضمن تأکید بر اهمیت حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی در توسعهٔ صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: هر میزان این مسئولیت را به تشکل‌ها بسپاریم آیندهٔ این صنعت را بیمه کرده‌ایم.  

در ادامهٔ این جلسه نمایندگان بخش خصوصی به طرح 14 مشکل بر سر راه صادرات پرداختند که می‌توان به فقدان استراتژی در صنعت فاوا، مشکلات مالیاتی در صدور نرم‌افزارهای صادراتی، تعدد مجوزهای موردنیاز برای فعالیت در حوزهٔ فاوا، بالا بودن کارمزد سود تسهیلات بانکی، لزوم حمایت از فعالان صادرات فاوا در اخذ استانداردهایی نظیر CMMI، عدم اجرای قانون کپی‌رایت و عدم تطابق برنامه‌های آموزشی کشور با بازار کار اشاره کرد. همچنین بر لزوم تدوین برنامه‌ای جهت توانمندسازی بنگاه‌ها تأکید شد. اعضای کمیسیون و سازمان توسعه تجارت تصمیم گرفتند پایان هرماه جلسهٔ میز خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، با پیگیری و رفع حداقل نیمی از موارد مطرح‌شده در نشست قبل، با حضور کارشناسان و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

2450 Rate this article:
No rating
تاریخ انتشار خبر : 6/13/2017 11:44:00 AM

Leave a comment

Name:
Email:
Comment:
Add comment

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Contact Us

  • *
  • *

About Us

Get in touch

  • Tehran , Taleqani St
  • Postal code 4671-15875
  • Phone: 021 88 34 68 30 - 33
  • confederationsaderat@gmail.com
  • Fax: 021 88 34 65 09